Wereldreis op het Zuid Eiland! - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Hugo Huijer - WaarBenJij.nu Wereldreis op het Zuid Eiland! - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Hugo Huijer - WaarBenJij.nu

Wereldreis op het Zuid Eiland!

Blijf op de hoogte en volg Hugo

23 Juni 2014 | Nieuw Zeeland, Auckland

Laatste reisverslag! Ik type dit vanuit Auckland Airport, dus ben ondertussen al op de terugweg naar huis! Ik zal bij het begin beginnen.

Na mijn laatste reisverslag is de tijd voorbij gevlogen. Laatste paar weken van mijn stage stonden vooral in het teken van het afstuderen. Dit is nu allemaal mooi ingeleverd, en mag over 4 dagen (27e) in Utrecht mijn scriptie verdedigen! :) Ik ben tevreden over mijn afstuderen, en zo is wat dit betreft het afgelopen halfjaar ook een groot succes geweest!

Naast mijn afstuderen heb ik hier en daar nog wat kleine dingetjes gedaan. Alles wat ik wilde zien van het Noord Eiland heb ik kunnen zien. In de weekenden heb ik dus vooral wat kleinere activiteiten gedaan. Een aantal keer nog wezen surfen, wat gevoetbald en hardgelopen. Het is ondertussen winter, dus het weer zit steeds vaker tegen. Hierdoor werd het wat moeilijker om echt mooi weekenden te hebben.

Vorige keer dat ik schreef was mijn auto niet door de keuring gekomen. Na wat bezoekjes aan een garage bleek dat de schokdempers compleet verslepen waren. Heb met behulp van Ben via een goed prijsje nieuwe schokdempers aan kunnen schaffen, en via het werk zijn deze er gratis voor me opgezet. Hierna werd mijn auto meteen goedgekeurd. :)

Dit kwam heel goed uit, want ondertussen was ik al klaar met mijn stage. Dit betekende dat ik de volgende dag direct met de auto kon vertrekken op mijn laatste avontuur!

Auckland ligt in het noorden van het Noord Eiland. De hoofdstad Wellington ligt in het meest zuidelijke puntje. Ik moest dus met mijn auto 9 uur rijden om de Wellington te halen. Hoewel ik nog alleen was was het een super mooie rit. Het is leuk om alle plaatsjes nog een keer langs te rijden waar je de afgelopen maanden de weekenden hebt doorgebracht. Ik kwam s'avonds dus in Wellington aan, waar ik zou meeten met een Zweedse gozer die ik heb leren kennen in Auckland. Hij heeft mij vergezeld op het hele Zuid Eiland.

De dag daarna zijn we de pond opgestapt richting het andere eiland. Het weer in Wellington was slecht. In Picton, het dorpje waar de pond aankomt, scheen de zon voluit. Heerlijk! De boottocht was al een mooi begin, aangezien deze door de Malborough Sounds vaart, een waterweg door mooie bergen en kleine fjorden. Heel mooi om te zien.

Vanaf Picton zijn we via de westkust richting de Fjordlands gegaan, de zuidelijkste provincie. Vanaf hier zijn we via Queenstown terug gereden naar Christchurch, van waar gisteren mijn vlucht terug naar Auckland is vertrokken. Ik zal nu proberen te vertellen hoe mijn wereldreisje is gegaan! ;)

Vanaf Picton zijn we naar het Abel Tasman National Park gereden. Dit park ligt in de Malborough Sounds, en bestaat uit mooie bergen, bossen, blauwe wateren en witte stranden. Hier hebben we een water taxi genomen naar een van de stranden, vanwaar we via een tocht terug naar de auto konden wandelen. De boot vaarde langs mooie eilanden, rotspartijen en zeehondjes. Een van de rotsen staat bekend om de Chuck Norris rots, omdat het lijkt of deze rots dwars door midden is geslagen. Zie de foto's! Verder was de wandeltocht heel mooi.

Helaas zat het geluk hierna niet mij. In het volgende dorpje werd ik uit het niets ziek, waardoor ik helaas een goede 3 dagen niks heb kunnen doen. Ik wordt niet zo snel ziek, maar dit keer was het goed raak. Dit was niet zo knal natuurlijk. Gelukkig dat ik een reisgenoot had, want Sam heeft ondertussen verder gereden, waardoor we niet compleet de tijd verspeelden.

Via de mooie westkust zijn we richting Mt Cook gereden. Mt Cook is de hoogste berg van NZ, en wordt omsingeld door een aantal gletsjers, waaronder de Fox en Franz Josef Glacier. Eer dat we hier waren was ik gelukkig al opgeknapt. Het weer zat hier ook enorm mee: we hadden de meeste dagen een strakblauwe lucht!

In Franz Josef heb ik geskydived. De hoogste skydive van het zuidelijke halfrond welteverstaan: 18500 feet! Op deze dag was het enorm goed weer, waarmee ik heel veel geluk had. Samen met een Britse gozer die we al eerder ontmoet hadden in Abel Tasman ging ik skydiven. Uiteraard waren er kriebels. In het vliegtuigje zit je best krap tegen elkaar aan, en al gauw zit je op enorme hoogte. Omdat we zo hoog zaten moesten we ook zuurstofmaskertjes dragen. Het uitzicht was echt wonderbaarlijk. Zoiets moois heb ik nog nooit gezien. Toen ging de deur dus open, en sprongen de eerste tandems het vliegtuigje uit. Heel grappig om te zien. Het gevoel dat je hebt als je zelf richting die opening schuift is echt onwerkelijk. De wind raast natuurlijk langs je, en als je met je benen uit het vliegtuig hangt ... Heel bizar. Vooral om naar beneden te kijken, het is gewoon flink eng. Daarna dus eruit gesprongen, en vanaf daar begon de 75 seconden durende vrije val. Wat een ervaring! Het voelt zo goed om met 200 km/u naar beneden te donderen. Echt super gaaf. Het uizicht was ondertussen echt prachtig: de gletsjers, bergtoppen, de westkust, de grasvelden, rivieren en meren waren allemaal perfect te zien. Kan het nauwelijks omschrijven. Het is allemaal gefilmd, dus het filmpje zal ik nog wel een keer laten zien! Nadat de parachute uitgeklapt was was het al helemaal genieten geblazen. Lekker rustig rondzweven en genieten van het uitzicht. De zee leek wel van goud, omdat de zon er strak op scheen. Heel mooi. Mocht ook zelf sturen voor een tijdje, en dat is een van de leukste dingen om te doen. Lekker aan touwen trekken, en daarna een halve schroef naar beneden vallen. Heel gaaf haha. Het duurde een tijdje voordat ik kon stoppen met lachen. Een van de gaafste ervaringen!

Verder hebben we in deze omgeving de bergen en gletsjers verkend. Het weer zat enorm mee, waardoor we mooie wandelingen en foto's hebben kunnen maken. Ook waren er mooie meren waar we langs reden, waaronder Lake Matheson. Dit meer ligt tegen de bergen aan, met Mt Cook als uitzicht. Het meer weerspiegelde de bergen enorm mooi. De zon ging ondertussen open, waardoor er een roze gloed over de bergen viel. Enorm mooi om te zien!!

Hierna zijn we doorgereden naar Wanaka. Hiervoor moesten we een nachtje wachten, omdat de bergpas gesloten was savonds. De ochtend hierna vroeg op stap gegaan. De weg door de bergen was enorm mooi, met vele mooie plaatsjes om te zien. In Wanaka kwamen we weer de Britse gozer van het skydiven tegen. Matt (zijn naam) was onderweg naar Queenstown, en wou ondertussen ook nog mooie dingen zien, dus hadden we er nog een reisgezel bij! In Wanaka hebben we een schietclub bezocht, om lekker kleiduiven en doelwitten kapot te maken. Heel grappig ook om te doen. Ook was er een driving range, waar je als een maniak golfballetjes zo ver mogelijk kan slaan. Op dit veldje liep een groep schapen. Grappig momentje: op de vraag of we op die schapen mochten richten beantwoorde de eigenaar: "Mwah, they will move" ("Ze gaan toch wel aan de kant"). Kon ik wel om lachen.

Vanaf Wanaka naar Queenstown gereden, waar Matt een dag of 5 had voordat zijn vlucht vertrok. In Queenstown zijn we wezen Lugen; hetzelfde wat ik in Rotorua ook al had gedaan. Met een klein karretje een heuvel afracen. Leuke tijd dus. Ook was er een mooie bar in Queenstown, waar we ons wel een aantal avondjes hebben kunnen vermaken ;)

Vanaf Queenstown hebben we een trip gemaakt naar Te Anau en Milford Sound. In Te Anau hebben we een caving trip gedaan, waarmee we in een boot door een pikdonkere grot konden varen. Deze grot werd verlicht door de glowworms, wat dus wel een mooie uitstapje was. Vanaf Te Anau zijn we de dag daarna naar Milford Sound gereden. Milford Sound is de bekendste fjord van Nieuw Zeeland, waarbij bergen direct 1000 meter uit het water stijgen. Het water wordt dus omsingeld door stijle rotswanden, met enorm veel grote watervallen. Super mooi gebied dus. Dit gebied (de Fjordlands) is enorm onbereikbaar, dus moesten we al 2 uur door een bergweggetje racen (Milford Track) om hier te komen. Het was het gelukkig meer dan waard. Ook hier zat het weer mee. We hebben een boottocht door het water gemaakt, waarmee we door de fjord richting de zee voeren. Ondertussen heb ik mijn ogen uitgekeken naar de omgeving. Enorme rotswanden, besneeuwde bergtoppen, reuze watervallen en super mooi water. De boot werd een lange tijd gevolgd door een groepje dolfijnen en zeehonden. Heel leuk om mee te maken. Dit land is echt ongelofelijk mooi, en Milford Sound is hier een van de redenen van.

Vanaf Milford Sound zijn we daarna terug gereden naar Queenstown om hierna terug te rijden naar Christchurch. Christchurch is 4 jaar geleden getroffen door een enorme aardbeving. Het is ongelofelijk om te zien hoeveel de stad hier nog steeds onder lijdt. Een groot deel van de infrastructuur ligt nog in pijn; elke weg is wel onder constructie en enorm veel kavels zijn afgesloten omdat het onveilig is of gesloopt wordt. Heel zonde, omdat Christchurch eerst een hele mooie stad scheen te zijn. Heb hier nog wel een keertje kunnen hardlopen, als echte afsluiter. Christchurch is grotendeels vlak, wat mij enorm gelukkig maakte. Ik kon zo alvast wennen aan het hardlopen in Nederland! :)

Ondertussen is het WK ook begonnen. In Nieuw Zeeland was het meestal vroeg in de ochtend dat de wedstrijden gespeeld werden. Dit weerhield mij er natuurlijk niet van om Nederland te zien winnen van Spanje en Australie. Om 4 en 7 uur sochtend zat ik hardop te juiche in de hostels! Gelukkig zitten de hostels vol met andere reizigers, dus was meestal niet alleen hierin. Helaas zat er tijdens Spanje - Nederland geen spanjaard in het hostel; ik had er dolgraag eentje uitgelachen!

Nu ik op het vliegveld zit en zo moet boarden richting Sydney mis ik helaas het duel van Nederland met Chili, maar daar kan ik mee leven.

In Christchurch heb ik mijn auto verkocht aan Samuel, mijn Zweedse reisgenoot, die er verder mee gaat reizen. Zo kwam het allemaal goed uit! Mijn vlucht vanuit Christchurch terug naar Auckland vertrok gisteren om 06:30, dus heb eergisteren nacht op het vliegveld doorgebracht. Ik dacht wel te kunnen slapen op een mooi bankje, maar werd al gauw weggejaagd door de beveiliging. Hierdoor moest ik proberen te slapen op een karig, stalen bankje, wat natuurlijk niet is gelukt.

In Auckland heb ik nog een nachtje doorgebracht, en nu zit ik dus op het vliegveld. Het boarden begint toevallig net, dus ik ga er een einde aan breien! ;)

Mijn avontuur zit erop! Ik heb enorm veel gave dingen gedaan hier. De 5 maanden zijn voorbij gevlogen. Nieuw Zeeland is enorm gaaf geweest. Ik heb wel weer zin om thuis te komen, wees niet bang. Nu ga ik via Sydney en Dubai weer terug naar Amsterdam, en over 26 uur land ik (de 27e om 14:30).

Tot snel!!! Ik heb zin om al mijn avonturen wat beter te vertellen, en alle foto's te laten zien.

Dikke doei!

• 23 Juni 2014 - 18:03

Marion:

Weet leuk om te lezen: morgen ben je weer thuis!

• 23 Juni 2014 - 20:26

Opa Piet:

Geweldig wat je hebt gezien en beleefd!
    Goede reis naar huis en tot ziens!

Groeten oma en opa.

• 23 Juni 2014 - 22:48

Caroline:

Mooi en indrukwekkend reisverslag.
    Goede reis en tot ziens

Grrrr
    Caroline en Peter

• 24 Juni 2014 - 11:40

Roelina:

Deze reis is een levens ervaring, dit zal je nooit vergeten.
    bedankt dat we mee mochten lezen met je reis verslagen ze waren super mooi.
    Goede reis en we zien je wel weer in Nederland.

Groetjes Roelina

• 24 Juni 2014 - 13:53

Hanneke:

Je hebt super avonturen beleefd!
    Nog veertig minuutjes en je bent weer terug in het kikkerlandje. Welkom thuis broertje :D

• 25 Juni 2014 - 21:17

Andre:

Wat een super verhaal en ervaringen! Ben benieuwd naar je skydive filmpje (en de rest).
    (heb zelf een keer van de berg afgerend en vond dat al waanzinnig :-) ). Gaaf dat je zo hebt af kunnen studeren en al die ongelofelijke dingen hebt gezien en de " meest gekke activiteiten" hebt gedaan. Echt een waanzinnige levenservaring!!! Welcome back! P.s. zondag kan je hier weer 's avonds kijken (moet je wel ff een paar mexicanen zoeken :-)

• 27 Juni 2014 - 09:44

Betty En Frits:

Hugo,
    Al je reisverslagen gelezen. Het zijn erg mooie reisverslagen geweest en heeft ons een duidelijk beeld gegeven van je reis.
    Niet alleen studeren maar ook van dit fantastische land genieten.
    Wij hopen dat je met succes je scriptie verdedigd.
    Zal een mooi naslagwerk worden voor later.

Betty & Frits

• 27 Juni 2014 - 19:44

Opa En Oma:

Hugo, Wat heb je veel beleefd, maar toch ook weer fijn dat je gezond en wel weer thuis bent aangeland.
    Hoe is het vandaag met de scriptie gegaan?