Tongariro Crossing - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Hugo Huijer - WaarBenJij.nu Tongariro Crossing - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Hugo Huijer - WaarBenJij.nu

Tongariro Crossing

Blijf op de hoogte en volg Hugo

19 Mei 2014 | Nieuw Zeeland, Auckland

Heey,

Dit keer wordt het een wat korter verhaaltje! Heb volgens mij ook niet zo bar veel te vertellen.

Het weekend van 3 juni heb ik eindelijk de Tongariro Alpine Crossing kunnen doen. Dit is de bergwandeling door het vulkanische Tongariro National Park, en staat bekend om NZ's beste eendags-wandeling. Hiervoor waren we al eerder een weekend erop uit getrokken, maar toen zat het weer helaas niet mee. Het weer is namelijk zeer onvoorspelbaar in dat gebied. Maar goed, we gingen nu weer de gok wagen door 5 uur in de auto te zitten.

Zaterdag ochtend weg, en in het Tongariro National park lekker rustig aan gedaan. Niks bijzonders, wat van de natuur genoten, en vroeg naar bed gegaan. Ik zeg bed, maar ik bedoel auto. Mijn voorstoel slaapt prima, en lig liever in mijn auto dan in een tent, dus dat bevalt goed haha.

De wekker ging zondag om 6:00 om naar de parkeerplaats te racen. Vanaf daar zou een pendelbusje ons naar de andere kant van het gebergte brengen, zodat we zelf de 19,8 km terug konden wandelen door de bergen. Dit was heel gaaf!

We bereikten na een tijd de sneeuwgrens, wat de omgeving nog veel mooier maakte. Het uitzicht was enorm mooi. Heel mooi uitzicht over het land, het grootste meer van NZ (Lake Taupo), de bergtoppen, en een andere besneeuwde bergtop (Mt Taranaki) op zo'n 150km afstand. Het weer was dus enorm goed, het had niet beter gekund volgens mij!

Halverwege de hike kwamen we langs "Mt Doom", waar The Lord of the Rings dus is opgenomen. Dit is een actieve vulkanische kegel, waarbij het oppervlakte eigenlijk alleen maar los vulkanisch gesteente is. De helling was op sommige plekken ook zeker 40 graden. Dit moesten we natuurlijk wel beklimmen, aangezien je daarvoor eigenlijk de hele Tongariro Crossing doet volgens mij haha. Dit zou nog eens 3 uur duren, en het eerste deel (de klim) was echt verschrikkelijk. Per stap vooruit zakte je weer een halve stap achteruit in het gesteente. Zeker met de steile helling was het echt killend. Naarmate we dichter bij de top kwamen lag er wel sneeuw, dus dat liep weliswaar wat makkelijker. Desondanks had ik gedurende die hele klim wel het idee waar ik nu eigenlijk mee bezig was, en waarom mij dit zo'n goed idee leek.

Eenmaal boven verdween dat gevoel natuurlijk gelijk. Echt een waanzinnig uitzicht. Je kon recht de krater in kijken, die echt veel groter was dan ik verwacht had. Hier en daar kwam er ook nog rook uit spleetjes omhoog. Maar vooral het uitzicht was waanzinnig. Zie de foto's maar haha.

Hier natuurlijk even van genoten, en daarna naar beneden gegaan. De afdaling was redelijk eng, omdat alle stenen los zitten, en je als het ware gewoon naar beneden kijkt (met de steile helling). Gelukkig lag er sneeuw, dus konden we het grootste stuk letterlijk naar beneden glijden. Was veel leuker dan ik gedacht had! Heeft me wel mijn lievelingsbroek gekost (bleef haken achter de stenen :'( ), maar het was zowaar echt leuk om te doen.

Precies 3 uur later waren we dus weer op het normale pad, en leek de rest kinderspel in vergelijking met wat we net gedaan hadden. De wandeling liep langs mooie bezienswaardigheden, waaronder vulkanische meren, prachtige uitzichten en een heleboel stoom/rook.

Om half 5 waren we weer terug bij de auto, redelijk kapot natuurlijk. Hierna vrijwel gelijk weer in de auto gestapt om weer 5 uur terug richting Auckland te rijden. Het was zwaar, maar natuurlijk meer dan waard!

De doordeweekse werkdagen blijven gewoon rustig verdergaan. Niet veel bijzonders te melden :) Geloof nog steeds dat het afstuderen meer dan goed gaat komen. Hardlopen lukt ook steeds beter. Ben benieuwd hoe dat in NL gaat als ik niet continu heuveltjes op en af moet. Volgens mij gaat dat leuk worden haha.

De verdere weekenden zijn rustig geweest. Met de Tongariro Alpine Crossing heb ik eigenlijk wel het laatste deel kunnen afkruisen van wat ik van het Noord Eiland wou zien. Heb alles wel gezien volgens mij! :) De afgelopen weekenden ben ik dus weer lekker rustig rond Auckland blijven hangen. Een aantal keer naar Muriwai geweest om weer te surfen (was al weer een tijdje geleden). Ook bescheiden mijn verjaardag gevierd, door gratis entree te krijgen tot het Aucklandse equivalent van het dolfinarium. Deze jongen is alweer 21!

Verder is er niet zo veel te melden. Nog 2,5 week en dan ben ik klaar met het afstuderen, en kan ik het Zuid Eiland gaan verkennen voor 2 weken. Hier heb ik enorm veel zin in. Het plan is op dit moment: Met de auto naar Wellington, daar de pond over naar het Zuid Eiland, daar via de Westkut langs de Franz & Jozef Glaciers (hier wil ik gaan skydiven, er is een operator die sprongen van 19000 ft doet!!!!!), vanaf daar langs de kust door naar de Fjordlands (Milford sound, de omgevingen hier zijn bizar mooi), ondertussen hopen dat het weer mee zit, vanaf daar oversteken naar de Oostkust, richting Wanaka en Queenstown, hier heel misschien 1 of 2 dagen snowboarden (zou mij enorm vet lijken), en vanaf daar richting Christchurch. In Christchurch ga ik proberen mijn auto te verkopen, en dan met het vliegtuig terug naar Auckland te gaan (is goedkoper dan met de auto terug rijden). En dan zit het erop!

Wat betreft de auto, ik heb hem naar een garage gebracht voor een keuring. Helaas is ze net niet goed gekeurd, dus heb er nog wat kosten aan. Het linker achterwiel heeft een beetje verticale torsie, dus of de schokdempers of de wiellagers hebben nog wat reparatiekosten nodig. Ik hoop dat dit wat meevalt ;)

Maar dat is dus wat ik de afgelopen tijd heb gedaan. Ik ben blij dat ik naast het afstuderen toch nog heel veel van het land te zien krijg zo. Af en toe is het zwaar, maar in NL kan ik lekker genieten van de vakantie haha.

Tot snel! ;)

  • 19 Mei 2014 - 21:20

    Frank:

    Schitterende wandeling heb je gemaakt in een bijzonder gebied. Mooie forto's en goed verhaal.
    Veel plezier de laatste weken op het noordereiland.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Auckland

Hugo

Stage in Auckland

Actief sinds 29 Jan. 2014
Verslag gelezen: 206
Totaal aantal bezoekers 6125

Voorgaande reizen:

26 Januari 2014 - 23 Juni 2014

Afstuderen in Auckland

Landen bezocht: