Surfavonturen en andere verhalen! - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Hugo Huijer - WaarBenJij.nu Surfavonturen en andere verhalen! - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Hugo Huijer - WaarBenJij.nu

Surfavonturen en andere verhalen!

Blijf op de hoogte en volg Hugo

17 Februari 2014 | Nieuw Zeeland, Auckland

Hooi!

Ondertussen ben ik hier alweer 3 weken, en de tijd vliegt voorbij.

Vorige reisverslag eindigde na een dag met surfen, wat me enorm goed bevallen was! De dag daarna, zondag, had ik geen plannen gemaakt.. Best zonde eigenlijk, ja. Ik ging even (vooral uit nieuwsgierigheid) het internet op, om te kijken wat een 2e hands surfboard nu moet kosten. De meeste surfboarden zijn zo rond de $250, maar vond al best snel de advertentie van een gozer die zijn huis aan het leegmaken was, en die een surfboard had liggen waar die dus vanaf wou. Na een belletje kon ik hem vrijwel gelijk ophalen! Diezelfde dag dus daarheen gereden. De verkoper was een jonge, kiwi gozer, enorm vriendelijk en behulpzaam natuurlijk. Hij zei dat ik het boord maar gewoon mocht meenemen! Als Nederlander gaat je hart dan wel sneller kloppen. Dus ik dat board meegenomen, met de vraag of ie uberhaupt in de auto zou passen. Wist niet dat mijn passagierstoel ook naar achtergeklapt kon worden, dus daarom werd het veel krapper dan het zou kunnen, maar hij paste dus precies! :) Het is een board wat zijn beste dagen al gekend heeft, met hier en daar wat kleine scheurtjes, maar absoluut niks ernstigs. Hij is 7 1/2 ft lang, wat voor mijn gewicht helaas wel wat aan de krappe kant is. Maar dat was dus mijn luie zondag. Hopelijk de laatste luier zondag hier :)

De dagen daarna ging voor mij de wekker weer gewoon om 6:00. Maandag en dinsdag in de office werk gedaan, en vanaf woensdag tot vrijdag op de projecten aan de slag gegaan. Moet hier echt goed oppassen voor de zon, dus de zonnebrand is meegegaan. Doordeweeks niet verbrand gelukkig! Wel nog een verbrande neus overgehouden van het surftripje het weekend ervoor, die goed begon te vervellen.. Op de projecten wel lange dagen gemaakt, waarvan een van 7:00 tot 20:30! Het is wat anders dan in het kantoor, maar als de deadlines buiten gehaald moeten worden is het soms niet anders. ;-)

Maar ik schrijf deze reisverslagen natuurlijk vooral voor de weekendjes, die vind ik namelijk toch net wat leuker.

Het 3e weekend hier natuurlijk weer de stranden opgezocht! Muriwai Beach was me zeer goed bevallen, dus ben de zaterdag met dezelfde 3, Bas, Svenja en Jantien, naar hetzelfde strand geweest! Het was de vraag of we met zijn 4en in de auto zouden passen, met daarnaast nog een surfboard. Het ging uiteindelijk gelukkig wel goed. Was wel een melig gezicht af en toe ;-) Was benieuwd hoe mijn surfboard het zou doen, had er de hele week wel naar uitgekeken. Het surfweer was zaterdag iets minder in Muriwai, de zon scheen wel weer enorm hard, maar de stromingen waren heel sterk, waardoor alles een stuk zwaarder werd.

Tijdens het surfen kwam ik er al wel snel achter dat de legrope (het touw wat het board aan je voet vasmaakt) te kort was voor mij. Het ging dus niet zo heel knal allemaal. Tot overmaat van ramp brak ondertussen ook ergens 1 van de 3 vinnen van mijn surfboard af, dus heb uiteindelijk niet zo lang kunnen proberen te surfen op mijn board. Dit was wel telleurstellend haha. Daarna dus snel een nieuw board gehuurd, waarop het surfen vervolgens aardig goed ging. Het staan en het uitsurfen van een golf lukte dit keer meestal wel, wat weer super gaaf was natuurlijk!

Wat ik nog niet verteld heb is dat er gewaarschuwd werd voor kwallen in de zee.. Ik kwam er al een aantal tegen, kleine, felblauwe kwallen, met een tentakeltje van al snel een halve meter lang. Ik was al een keer gestoken op mijn wreef, wat voelt alsof je door wat brandnetels geprikt wordt. NIET FIJN. Na een tijdje was de stroming zo erg dat er een hele kudde kwallen richting strand kwam. Echt enorm veel en waar je ook zwom, zaten er minstens 5 om je heen te zweven. Ik kwam er snel achter dat het zo geen doen was. Eerst zat zo'n rotding om mijn vinger gewikkeld, wat me al aardig pissig maakte en daarna zat er een in de mouw van mijn wetsuit. Een aantal kreten volgden, die niet geschikt zijn voor dit blog.. ;-) Heb nu nog steeds een striem van een tentakel van een van die rotdingen. Het hele strand lag er op een gegeven moment vol mee, echt enorm veel kwallen. Schijnbaar hadden ze het bij het strand al tijden niet zo erg gehad wat betreft kwallen.

Was er dus toch snel klaar mee helaas, hoewel het surfen op mijn gehuurde board best goed ging. Daarna met de groep richting Auckland gegaan, en daar op een strand (Brown's Bay weer) een kampvuurtje gemaakt en gezellig genoten van de mooie tijden. Hier waren ook twee andere kerels, Oscar en Kenny bij, die wel zin hadden om de volgende dag (zondag) mee te gaan naar Muriwai om het weer te proberen!

De dag daarna dus vroeg weggegaan, een nieuwe legrope gekocht die wat langer was ($50!) en wat wax om mijn board te verzorgen. Daarna dus met de jongens naar hetzelfde strand geweest, waar de omstandigheden dit keer perfect waren. De surf was heel goed, het weer was weer stralend en dit keer geen kwal gezien! (kan me maar moeilijk voorstellen dat het in NL zulk slecht weer is) Alles beloofde mooi te worden, behalve dat mijn board niet wou meewerken. Het ging allemaal niet zoals het wel lukte op de boarden die ik gehuurd heb. Ik denk dat de 7 1/2 ft aan lengte gewoon niet genoeg is voor mij. De boarden die ik huurde waren namelijk allemaal 8+ ft lang. Hierdoor lukte het surfen dus weer niet zoals gewenst, wat wel zonde was van de mooie dag! Aan het einde heb ik het geflikt om mijn 2e vin te breken.. Stomme actie, waarbij ik iets te lang doorging op een golf, totdat mijn board in het zand vast kwam te zitten. Dus nu heeft mijn board nog 1 vin.. Had ondertussen al wel besloten om hem weer op internet te zetten, dus zo verdrietig was ik niet, heb niet zo lang hoeven huilen. Ga voortaan wel gewoon boarden huren, is toch niet zo heel prijzig hier.

Heb gisterenavond dus het board op internet gezet, op een veilingsite. Als minimale startbod heb ik hem er voor $60 opgezet, maar heb weliswaar al een bod ontvangen van $81 dollar. Heel apart, maar ik klaag niet haha. Zou leuk zijn als ik er nog wat geld voor kan vangen op die manier. Dat was dus in ieder geval het korte bestaan van mijn eigen surfboard ;-)

Nu is het alweer maandag en zit er weer een dag werk op. Volgend weekend staat er wat moois op de planning! Een weekendtrip naar Rotorua, een plaats met in de buurt vulkanische activiteiten (geizers, heet water enzo) en een rafting baan. Super gaaf, dus verwacht volgende keer wat gave foto's te hebben! We gaan dan met 3 auto's vol, met dezelfde groep waar ik die keren mee gesurfd heb, en nog wat meer. Sin an!

Dat was het wel weer voor deze keer. Volgend weekend dus meer!

Groetjes :)


  • 17 Februari 2014 - 21:30

    Thea Beek:

    Hoi Hugo,
    Goed om te lezen dat je het zo naar je zin hebt,
    dat surfen leer je wel, in Juni kan je goed op je board staan, weet ik zeker.
    Werkse en geniet van de mooie tijd!!
    Groetjes Rene en Thea

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Auckland

Hugo

Stage in Auckland

Actief sinds 29 Jan. 2014
Verslag gelezen: 286
Totaal aantal bezoekers 6138

Voorgaande reizen:

26 Januari 2014 - 23 Juni 2014

Afstuderen in Auckland

Landen bezocht: